Ethische code
InterWest respecteert de fundamentele rechten van de mens in een omgeving vrij van discriminatie.
We dragen bedrijfsethiek en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog in het vaandel bij al onze zakelijke activiteiten - zo ook die met directe en indirecte leveranciers, klanten en alle stakeholders (medewerkers, bestuursorgaan, ...).
Zij spelen een sleutelrol bij het succes van onze onderneming.
We verwachten van al onze stakeholders dat zij samen met ons kwaliteit nastreven. Bovendien kiezen we alleen voor allianties die inzetten op goede ethische praktijken en die voldoen aan onze normen op het gebied van gezondheid en veiligheid, mensenrechten en klimaat/milieubeheer. Wij leggen hierin de vereisten en naleving vast.
InterWest wil ook een eerlijke en oprechte partner zijn. We zijn er dan ook heilig van overtuigd dat relaties die zijn gebaseerd op vertrouwen en integriteit voor alle betrokken partijen duurzaam zijn en voordeel opleveren.
Dit geldt ook voor alle medewerkers van InterWest. Zonder enig onderscheid of uitzondering vragen wij aan alle werknemers de inhoud van de gedragscode te kennen en toe te passen in al hun handelen en gedragingen, bij het vervullen van hun functie en overeenkomstig hun verantwoordelijkheden.
Een afwijking?
Bij ons meldpunt kan u terecht voor alle kwesties over onethische, ongepaste of illegale praktijken. Uw melding wordt eerst beoordeeld door de verantwoordelijke integriteit en vervolgens onderzocht door de juiste verantwoordelijke.
Meldpunt: integrity@interwest.be of Verantwoordelijke Integriteit, Werkplaatsstraat 4, 8630 Veurne
Klokkenluidersprincipe
Bij InterWest kun je veilig en anoniem misstanden melden! Dit heet het klokkenluidersprincipe. Hiermee kun je problemen binnen of met InterWest aangeven, zelfs als dit niet in ons belang is. Het doel is om openheid en eerlijkheid te bevorderen.
We zorgen ervoor dat klokkenluiders beschermd en gesteund worden. Het is belangrijk dat iedereen zich veilig voelt om problemen te melden zonder bang te zijn voor gevolgen. Zo creëren we een cultuur van openheid en integriteit bij InterWest.
Zo kun je ons misstanden melden:
Werknemers kunnen een anonieme brief opmaken in verband met mogelijke risico’s
Deze brief kan gedeponeerd worden in de daartoe voorzien en duidelijke gemarkeerde brievenbus binnen het bedrijf
De aangestelde vertrouwenspersoon checkt op regelmatige basis de brievenbus en evalueert de melding
De vertrouwenspersoon geeft de opmerking door aan de BU manager zodat er een gepaste actie kan ondernomen worden
De acties worden nadien gecommuniceerd aan het personeel
Elke melding wordt door de vertrouwenspersoon bijgehouden in een digitaal register